Πώς μπορεί να βλάψει ένα νήπιο η μόνιμα ανοιχτή τηλεόραση

0
3919

Σε πολλά σπίτια η τηλεόραση μένει ανοιχτή ακόμα κι αν κανένας δεν παρακολουθεί κάτι. Είναι ανοιχτή από συνήθεια ή για την περίπτωση που θα προβληθεί κάτι ενδιαφέρον. Ειδικά για τις μητέρες που μεγαλώνουν τα παιδιά τους στο σπίτι και δεν εργάζονται, η τηλεόραση μπορεί να είναι η σύνδεσή τους με τον έξω κόσμο. Είναι κατανοητό και λογικό. Δυστυχώς όμως ο θόρυβος, ο μόνιμος ήχος της τηλεόρασης μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά επιζήμιος στην ανάπτυξη του παιδιού.

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι ο θόρυβος της τηλεόρασης μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη μαθησιακή ικανότητα ενός παιδιού. Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι σε ένα ήσυχο περιβάλλον το νήπιο μαθαίνει να μιλά πιο σωστά, με άλλη ικανότητα αντίληψης και οπωσδήποτε πιο καθαρά, πιο σωστά και με πιο πλούσιο λεξιλόγιο από ότι σε ένα θορυβώδες πλαίσιο.

Για να καταλήξουν στο συμπέρασμα αυτό, οι ερευνητές παρατήρησαν νήπια μεταξύ 22 και 24 μηνών και νήπια λίγο μεγαλύτερα μεταξύ 28 και 30 μηνών. Τα αποτελέσματα απέδειξαν ότι και για τις δύο ομάδες η μάθηση στο ήσυχο περιβάλλον ήταν ευκολότερη. Οι ερευνητές ζήτησαν από τα νήπια να κατονομάσουν αντικείμενα που δεν είχαν δει στο παρελθόν, εξετάζοντας την ικανότητά τους όχι μόνο να μάθουν ένα νέο αντικείμενο και να συγκρατήσουν στην μνήμη τους το όνομά του, αλλά και να πουν στην πραγματικότητα ποιο αντικείμενο είναι αυτό. Και οι δύο ομάδες νηπίων μπόρεσαν να πουν το όνομα του αντικειμένου όταν η ένταση της φωνής του ατόμου που τους ανέφερε το όνομα του αντικειμένου, ήταν 10 ντεσιμπέλ πιο δυνατή από τον ήχο της τηλεόρασης που έπαιζε στο background.

Το συμπέρασμα από την έρευνα αποδεικνύει ότι είναι πιο δύσκολο για ένα νήπιο να συγκεντρωθεί και να αναπτύξει δεξιότητες, όταν βρίσκεται σε ένα περιβάλλον όπου στο πίσω μέρος ακούγεται ένας θόρυβος, έστω κι αν αυτός δεν είναι πολύ δυνατός. Οι πολλές διαφορετικές φωνές, οι μουσικές που παρεμβάλλουν είναι δυνατόν να αποσπάσουν την προσοχή του νηπίου και αυτό δεν θα είναι κάτι το προσωρινό. Ένα παιδί που δεν έχει καταφέρει να συγκεντρώνεται τους πρώτους μήνες της ζωής του, θα δυσκολευτεί σημαντικά αργότερα. Είναι χρήσιμο όταν προτρέπουμε το παιδί να παίξει ή να ξεφυλλίσει ένα παραμύθι, να είναι σε περιβάλλον ησυχίας. Ομοίως και όταν ασχολούμαστε εμείς μαζί του προκειμένου να του δώσουμε τις πρώτες γνώσεις του. Τα χρώματα, τους αριθμούς, τα γράμματα…